tisdag, maj 15, 2012

#ReinfeldtTT förklarar varför (M) gillar LAS

Statsministerns uttalande angående arbetslösheten är anmärkningsvärt. Tydligen anser han och Nya Moderaterna inte att arbetslösheten är ett så stort problem eftersom den inte drabbar medelålders infödda.

Jag tror inte för ett ögonblick att Fredrik Reinfeldt är rasist eller ungdomsfientlig. Däremot tror jag att han struntar fullständigt i vad som är principiellt rätt, så länge folk röstar på honom. Som det ser ut i svensk politik står det stora slaget om vem som lyckas attrahera de etniska svenskar som befinner sig mitt i livet.

Detta är också en relevant förklaring till varför Reinfeldt och Moderaterna inte tycker att LAS är något problem. Etniska svenskar mitt i livet drabbas inte. Tvärtom. De får skyddsmurar kring sina anställningar, trots att någon som ännu inte lyckats etablera sig på den svenska arbetsmarknaden kanske skulle kunna vara bättre lämpad att göra jobbet.

Detta är enligt min mening oacceptabelt. För det första begås en stor orättvisa mot unga och nyinflyttade. För det andra hämmas det svenska näringslivets utveckling, vilket hindrar framväxten av nya jobb för alla, oavsett var i livet man befinner sig.

Läs även Thomas Böhlmark, Peter Andersson och Torbjörn på Frihetssmedjan.