måndag, oktober 03, 2011

KD måste bestämma sig

Okej, det kanske är så att det sista man vill ha är "goda råd" från någon som står bredvid och tittar på, men nu kommer det ett sådant i alla fall.

Allianskompisarna i KD befinner sig i kris och partiledare Göran Hägglund ifrågasätts. Det är emellertid inte så enkelt. Med tanke på det troliga alternativ som spelas fram, Mats Odell, är ett byte knappast någon lösning på problemen som enligt min mening ligger djupare än så.

Fredrik Segerfeldt är något på spåren, när han på Newsmill idag skriver att problemet inte är så mycket Göran Hägglund som Maria Larsson. Jag vill dock göra det hela enklare än så och hävda att KD's problem, liksom Centerpartiets har varit, är brist på tydlighet.

Man vet inte riktigt om KD är ett ultrakonservativt pingstvänsparti eller ett sunt statskritiskt gatsmart alternativ för verklighetens folk. Jag vet vad jag själv föredrar, men det spelar mindre roll. Det viktiga är att KD bestämmer sig för en riktning och kör på den.

Jag vet, lättare sagt än gjort, men med mindre än så går det inte.

Och tänker man ändå byta partiledare, så då till att skaka om ordentligt! Varför inte delat ledarskap mellan Ebba Busch och Paolo Roberto? :-)

Etiketter: