fredag, september 16, 2011

Frihet att leva som man vill

IOGT-NTO är verkligen helt otroliga. Att människor väljer att leva nyktra är väl toppen om det gör dem lyckliga. Men de ständiga försöken från nykterhetsrörelsen att överproblematisera normal konsumtion av sådant som vissa tycker är smarrigt är lika onödigt som osmakligt.

Johan Ingerö skriver på Svenska Dagbladets ledarsida idag om att våra äldsta äntligen blir myndiga: äldreboende kan servera starkt till den som önskar. Bra!

Många oroar sig för hur det kommer att bli på ålderns höst och för min egen del tänker jag avsätta en avsevärd mängd politisk energi till att säkra min och andras rätt att leva ett så fritt liv som möjligt. Ett uttryck för den friheten är att själv kunna välja om man vill ta sig ett järn.

Tror kanske till och med att mitt 90-åriga jag kan bli sugen på en Gammeldansk till frukost vissa dagar.

Jag vill välja ett äldreboende med en bra vinlista. Fokus bör ligga på käftsmällscabar från Kalifornien för att det ska smaka ordentligt! Och - håll i er nu, IOGT - vissa av dessa dagar har jag för avsikt att blir rejält på pickalurven!

Etiketter: , ,