måndag, augusti 08, 2011

Sjöfyllerilagen ett uttryck för moralism

Gustav Andersson, (C), skärgårdslandstingsråd i Stockholm, skriver på sin blogg om att den så kallade sjöfyllerilagen är en onödig morallag. Och jag håller med. Den är tillkommen av de allra sämsta av politiska skäl - skamlös populism.

Man "tar i" mot något som en majoritet kan hetsas till att anse moraliskt förkastligt, men med en åtgärd som faktiskt inte löser några som helst problem och samtidigt slår undan benen för en fram tills nu växande skärgårdsnäring. (Förutom det glädjemord för båtlivet man samtidigt begår.)

Eftersom ingen verklig grund för lagändringen existerar tvingas lagens försvarare förvanska sanningen och hävda att olyckorna ökat och att lagen löser något problem, men så är inte fallet. Det farliga beteendet omfattas inte av lagen (små båtar och ofta i sjöar där varken sjöpolis eller kustbevakning finns) eller omfattades redan av tidigare lagstiftning (båtförare är dyngrak och en fara för sig själv och andra).

Det är vanligt hederligt och hyggligt folk, sådana som sjökrogarna gärna vill ha som gäster och som sköter sig väl både till sjöss och på land, som får sin frihet kringskuren av inga andra skäl än att några moralkärringar till riksdagsledamöter ska kunna lura i några stackars väljare att de åstadkommer någonting om dagarna.

Läs tidigare inlägg i frågan från denna blogg.

Läs även Karl Malmqvist och titta på ABC-nytts inslag.

Experterna på sjörätt (och professorerna) Hugo Tiberg och Mats Edenius sågar lagen vid fotknölarna i en artikel på DN Debatt från i våras.

Etiketter: , , , ,

5 Comments:

Blogger sven said...

För en gång skull håller jag fullständigt med dig.
Det är faen också att detta skall ske under en borgelig regering.

8:47 em  
Blogger Lars said...

Hej! Vet inte om jag uppfattar ditt inlägg rätt. Jag kan i alla fall inte acceptera att det ska tillåtet att framföra båtar med alkohol i kroppen. Med lagen finns åtminstone en teoretisk möjlighet att ställa föraren till svars vid en olycka.
centerpartisten LN Höör

10:53 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Det fanns alla sådana möjligheter även med den gamla lagen.

11:05 em  
Anonymous Ola Ljungberg said...

Av 350 domar 1994-2010 så var samtliga över 1promille. Där har vi den gamla lagen. 0,2 promille-lagen har således igen verkan. dessutom, olyckorna sker inte med båtar 10meter/15knop, de sker i insjöar med små båtar, kanotister etc, de som friksrevs för lagen, och är det inte märkligt att ingen politiker kan tala om vilka sakliga belägg finns för lagen? Ingen politiker säger heller att Polise/Kammar/hovrätt starkt kritiserade lagen, så allvarligt att "utredningen har så stora brister att den inte bör utgöra någon grund till kommande lagändringar”. Det finns massor med saklig kritik mot lagen, vi vet varför den kommoit till och det har inte ett pillekvitt med ökad sjösäkerhet att göra, det och mycket mer kan du läsa på min hemsida.

11:36 em  
Anonymous Anonym said...

Helgonförklara alliansregeringen.
Alkoholen har nu stoppats i båtlivet. Vår regering har lyssnat på Guds heliga ord och statsministern Fredrik Reinfeldt och hans team har givit "Guds verktyg" Kustbevakningen och Sjöpolisen möjlighet att spåra upp syndarna bland båtfolket son dricker alkohol. Man kan nu kontrollera alla och spåra upp sjöfylleristerna redan innan dessa orsakat svåra skador. Nästa krav blir att installera alkohollås i alla fritidsbåtar, med GPS och automatisk rapportering till nykterhetsnämnderna. Den kristliga omtanken om våra medborgare gör att kampen mot synden och alkoholen måste gå vidare.
Det är syndigt att dricka alkohol. Gud säger att det är fel. Men den som har fastnat i missbruk och beroende är fast i synden. Jesus är en befriare och en räddare.
Fritidsubåtsfolket måste nyktra till på allvar och inte synda mer!

12:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home