måndag, augusti 15, 2011

Positiv process i ett allvarligt läge

Den process vi nu är mitt uppe i, att välja ny partiledare för Centerpartiet, är en oerhört positiv upplevelse. Alla tre kandidaterna är mycket vassa och tar plats i debatten och får bra press, även om man kan hålla med SvD idag om att det skulle vara uppfriskande med snäppet högre konfliktnivå kandidaterna emellan.

Aktivitetsnivån är det dock inget fel på. Anders W Jonsson hade en finfin närvaro i gårdagens Expressen och debatterar i DN idag. Anna-Karin Hatt har även imponerat stort med en väl genomförd “hattresa” på vilken också lokalmedia engagerats på ett föredömligt sätt.

Mitt i allt detta får vi dock inte glömma att Centerpartiet befinner sig i ett mycket allvarligt läge. Opinionsläget är långt ifrån tillfredställande och även om partiledarvalet är en välkommen vitamininjektion i vår stolta rörelse, är det lång tid att kämpa, vi har lång väg att gå.

Detta påminner Annie Lööf om i sin vision om Centerpartiet som nu finns som film att ta del av. Intressant är också hur Annie lyfter kommunpolitiken som oerhört viktig för Centerpartiet.




Vi fick däng i många kommuner i valet 2010 och det gäller nu att inte tappa den kompetens som alla år av erfarenheter genererat. Jag tycker att idén om ett kommunpolitiskt Centre of Excellence är fantastisk. Inte minst för att jag själv är relativt ny i kommunpolitiken. Ofta tänker jag att de utmaningar vi ställs inför där antagligen har löst av Centerpartister runt om i landet många gånger förr.

Möjligheten att få del av denna samlade kunskap när det behövs skulle göra arbetet lättare och bättre och Centerpolitiken skulle få ett större genomslag i landets kommuner.

I veckan drar Annie Lööfs turné igång och även om jobbet i finansutskottet verkar pocka på uppmärksamheten mer än väntat i dessa skakiga tider, kommer det att finnas tillfälle att träffa och lyssna till Annie på flera platser runt om i landet.

Stockholms läns centerdistrikt arrangerar en träff i morgon tisdag som jag tänkte försöka smita in på, fastän jag tillhör Stockholms stads distrikt.

Missa inte heller möjligheten att träffa alla tre kandidater på de nationella utfrågningarna. Den 25 augusti är det utfrågning i Stockholm på Radisson Strand hotell. Antalet platser är begränsade, så anmäl dig illa kvickt. Det finns också möjlighet att skicka in frågor till kandidaterna via mail.

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger Magnus i Solna said...

http://www.svd.se/opinion/tunga-skal-for-individuell-foraldraforsakring_6385758.svd
Kommentarer på det här utspelet från Federley & co?
Orwellianskt nyspråk eller bara uppfriskande?

1:44 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Jag håller inte med dem.

Fast jag kan tycka att det är uppfriskande att det faktiskt FINNS saker som jag och FF tycker olika om... ;-)

1:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home