fredag, november 19, 2010

Möjlig nästa (S)-ledare till Stureplanscentern

Det finns saker med partismen som jag inte gillar. Jag tycker inte om när själva den politiska organisationens väl sätts över idéerna.

Ett uttryck för det är när nu en massa borgerliga sympatisörer raljerar om att man hoppas på en riktigt dålig efterträdare till Mona Sahlin. Det skojas om Monica Green och Veronica Palm. De båda är mitt i politiken och får tåla den inte alldeles aptitliga hetluft som omger dem där, men det finns något destruktivt i att hoppas på svagt motstånd.

Själv hoppas jag på att nästa Socialdemokratiska partiordföranden blir någon som verkligen kan utmana Alliansen om de viktiga frågorna om näringslivets villkor, tillväxten och framtiden. Det tvingar vår sida att bli bättre och styr agendan in mot sådant som verkligen betyder något.

Om Jan Nygren tog över rodret skulle många borgerliga väljare kunna ompröva sina ställningstaganden. Även Stefan Löfvén verkar påfallande vettig, även om han pliktskyldigt försvarar en massa facktrams också. Kanske är det dock så att det måste till någon med djup facklig cred för att den för facket kanske en smula obehagliga förnyelsen ska kunna komma till stånd.

En annan favorit är Niklas Nordström. Jag träffade honom första gången då han var SSU-ordförande och jag jobbade med opinions- och attitydundersökningar. Jag fick utomordentligt stor respekt för honom då och det är ett tillstånd som kvarstått över åren.

Det är därför särskilt roligt att kunna välkomna honom som talare hos oss i Stureplanscentern den 9:e december, kl 1830 på restaurang Republik! :-) (Se facebookeventet)

Signifikanta delar av den politiska journalistiken nämner också Niklas som en av de tänkbara efterträdarna till Mona Sahlin.

Etiketter: ,

1 Comments:

Blogger Rickard said...

Ett blogginlägg om fackets roll i kampen mot svensk nationalism. http://enannandelavsmedby.blogspot.com/2010/11/har-facket-spelat-ut-sin-roll.html

7:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home