söndag, augusti 15, 2010

Statsministeralternativen sommartalar


Igår åkte jag in till Slussen för att hälsa på alliansvännerna i Moderaterna och lyssna på statsministerns sommartal. Ett bra tal, som glädjande nog handlade om nya skattesänkningar. Allt färre ska behöva betala statsskatt i och med att man vill flytta upp gränsen för vad som anses vara "höginkomsttagare".

Nu tycker jag förvisso att ingen alls ska behöva bestraffas för flit, och där ur sprungen framgång, och att därför statsskatten skulle avskaffas helt och hållet, men detta är väl en bra början och ett steg i rätt riktning.

Antidemokrater (alternativt LO-valarbetare?) försökte störa talet med gastutor, men gav sig efter ett tag. Det var dock ingenting som påverkade den goda stämningen märkbart.

Jag har ju en del synpunkter på Nya Moderaternas fackkrameri. Särskilt med tanke på den ringa utsträckning i vilket facket kramar tillbaks. Icke desto mindre har Fredrik Reinfeldt kommit väl in i jobbet och sköter sig mycket bra.

Jag känner mig trygg att representeras av honom i internationella sammanhang bland utländska regeringschefer.

Och just detta är väl kanske något av det som oroar mig mest OM det nu skulle bli så illa att vänsterpartierna skulle vinna valet.

En i alla lägen svagare gestalt ska föra Sveriges talan och hennes mandat från sitt tilltänkta regeringsunderlag är milt uttryckt spretigt.

Kanske ges tydliga besked om detta och annat i samband med att Mona Sahlin sommartalar idag i Tanto på Södermalm i Stockholm. Just nu kan man läsa på twitter att bananer i pyjamas värmer upp publiken och det känns väl på något sätt följdriktigt...

Andra besked som Mona borde leverera är hur hon avser adressera det gigantiska problemet med ungdomsarbetslösheten. En politik som försämrar förutsättningarna för företagandet, höjer skatterna och kanske framförallt som FÖRDUBBLAR arbetsgivaravgiften för unga, har mer att komma med än att föreslå fler praktikplatser och SYO-konsultenter!

Just detta är något som unge Elias Giertz jagat Mona Sahlin om när han för några månader sedan helt fräckt utmanade henne på debatt. Elias berättar på sin blogg att han tänker fortsätta att söka svar från Mona om detta och känner jag honom rätt så kommer han inte ge sig i första taget! :-)

Etiketter: , , ,