fredag, augusti 13, 2010

Om trygghet för företagare

Med personlig erfarenhet som företagare (på heltid sedan 10 år) vet jag vilken typ av trygghet jag vill ha och kan lita på. Den enda sanna tryggheten kommer ifrån att jag vet att våra kunder behöver våra tjänster och att vi kan leverera dem med hög kvalitet. Och att vi kan ta tillräckligt mycket betalt för dem för att täcka alla kostnader förknippade med företagandet.

Den i särklass största kostnaden för oss, och antagligen varje tjänsteföretag, är skatterna. Löneskatter, arbetsgivaravgifter och moms. Och några hundralappar i vinstskatt.

Får vi bara behålla tillräckligt mycket av våra pengar så kan vi hitta de försäkringslösningar, eller buffertsparande, som passar vårt företag och oss som jobbar här.

Precis varje ambition från vänsterpartierna att skapa statlig ovanifrån kommenderad och generöst utdelad "trygghet" får det att krypa i kroppen på mig. För jag - liksom alla andra företagare - VET att vi måste betala det själva via skatten och för att det i alla lägen innebär en statlig inblandning i våra företagsinterna angelägenheter.

Etiketter: , ,

2 Comments:

Anonymous Morgan, också företagare said...

Kan du inte börja med att förklara det för din egen partiledare? Hon har en tråkig trendens att prata om a-kassa för företagare emellanåt.

3:10 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Jag gör mitt bästa för att berätta om detta såväl internt som externt, medan jag har all respekt för det har tagit tid och kraft att ratta storföretagskriser genom stormiga hav...

3:44 em  

Skicka en kommentar

<< Home