onsdag, augusti 11, 2010

Dags att prata mer om vad jag vill!

I bloggandet blir det ibland väldigt mycket att dänga på motståndarna och inte berätta så mycket om vad det egentligen är man vill själv. Det är lätt att bli medryckt när goda vänner blir ohederligt attackerade av kampanjarbetare från motståndarlaget som (tydligen) saknar alla spärrar som normalt funtade människor är försedda med.

Det är en farlig fälla att gå i. Vänsterpartierna och deras väloljade och av LO hårdsponsrade propagandamaskineri vill naturligtvis inte att det talas så mycket politik.

Så det tänker jag försöka göra i större utsträckning nu.

Störst av allt är frihetsfrågorna. Dessa har emellertid många facetter och förgreningar. Vännerna i Piratpartiet gör ett beundransvärt arbete, framförallt pedagogiskt, när det gäller den del av frihetsdebatten som handlar om den personliga integriteten i digitala former.

För min egen del känner jag ett stort behov av att driva på frihetsdebatten ekonomiskt. Friheten att ingå avtal, friheten att INTE ingå avtal och att låta människor använda sina förmågor och komparativa fördelar för att konkurrera är en central rättighet. Alla hinder mot detta måste vara stadda under ständig prövning!

Det är dessutom gynnsamt för samhällsekonomin, vilket skapar förutsättningar för välstånd att användas till exempelvis hjälp till den som hamnar snett eller blir utsatt för brott, samt att orsakerna till det förra kan förebyggas och att skyldiga till det senare kan lagföras på ett effektivt och rättssäkert sätt.

Detta tänker jag skriva mer om under etiketten "Vad jag vill".

Etiketter: ,