måndag, maj 10, 2010

(V): "Det är för lätt att bli rik i Sverige"

När vi som tror på marknadsekonomi vill fula oss med vänstern påpekar vi ibland att vi vill att färre ska vara fattiga, medan de vill att färre ska vara rika. Detta äger emellanåt sin riktighet.

Nyligen hörde jag på radion ett inslag från Vänsterpartiets kongress, i vilket Ida Gabrielsson säger: "Jag vill chockhöja förmögenhetsskatten" och "det är för lätt att bli rik i Sverige".

Man tror ju inte riktigt att man hör rätt, men hypotesen att de inte gillar att folk med egna ansträngningar kan påverka sina liv, torde härmed vara bekräftad.

Röstar du på Vänsterpartiet, Miljöpartiet eller Socialdemokraterna röstar du inte bara för ofinansierade och huvudlösa "satsningar", en osäker statsekonomi och kraftigt höjda skatter. Du röstar också emot din egen möjlighet att genom arbete och företagande skapa den tillvaro du önskar.

Etiketter: , , , ,

2 Comments:

Anonymous snd said...

Var ligger detta landet "Sverige" där det är så lätt att bli rik i? Jag skulle vilja flytta dit, landet där jag bor i är det halvt omöjligt att bli rik (om du inte vinner på lotto eller ärver det vill säga) på grund av godtycklig beskattning av arbetande människor och entreprenörer som driver landet framåt.

5:20 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Jag vete fan, ärligt talat. Du får fråga Ida Gabrielsson... :-)
/J

8:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home