tisdag, februari 09, 2010

Plan för att avsocialisera SAS

Dagens rapportering om att SAS behöver ytterligare en nyemission för att klara sig genom lågkonjunkturen tas emot med blandade känslor.

Principen är solklar: Staten ska inte äga och driva affärsverksamhet. För det första gör man det sämre än vad kapitalet gör. För det andra kostar det skattebetalarna en massa pengar när affärsverksamheterna går dåligt.

En märklig diskussion om att "SAS får pengar, men inte SAAB" har blossat upp. Det finns en gigantisk skillnad: Staten äger SAS! Det har staten gjort (tillsammans med Norska och Danska staterna) så länge SAS har funnits. .

Om man hade gjort som vänsterpartierna krävt med SAAB, hade ett nytt SAS skapats. Ytterligare en hungrig fågelunge som årligen skulle behöva miljarder från skattebetalarna för att överleva.

År ut och år in har Socialdemokratiska regeringar betalat av dina pengar för nöjet att äga ett flygbolag och det är ENDAST tack vare att vi just nu har en Centerpartistisk näringsminister som nöjet att äga en bilfabrik inte lagts till listan!

Jag hoppas verkligen att dagens annonserade nyemission är den sista som den svenska staten är med på.

Varför inte sätta stopp nu då? I dagens läge får man inte särskilt mycket betalt för ett flygbolag. Det kanske till och med är så att nedläggning är det enda alternativet nu, men i takt med att konjunkturen förbättras ökar efterfrågan på flygresor varvid blir SAS mer värt och attraktivt för en köpare som vill boosta sin kapacitet. (Läs Lufthansa.)

Det är antagligen klokt att välja tidpunkten för en avsocialisering med viss omsorg. Även om det kräver 1,4 miljarder av det svenska folkets surt förvärvade slantar för att låta bolaget genomföra sin helrenovering av bolaget och hålla det flygande något halvår till.

---

Läs även Andreas Bjerke, Magnus Andersson, Anders Pihlblad, SvD och DN.

Etiketter: , ,