söndag, februari 14, 2010

Jag säger som Karl Nilsson: Hugg i och håll!

Häromdagen hade jag ett inlägg om varför jag tror att Alliansen, trots risiga siffror nu, ändå kommer att vinna valet.

Kortfattat gick min teori ut på att opinionsstödet för Socialdemokraterna har ett negativt samband med hur explicit man redogör för sin politik (och med vilka den ska genomdrivas).

Den så kallade superveckan lyfte det politiska samtalets detaljrikedom och idag presenteras färska opinionssiffror vars mätperiod inföll precis efter den. Och Alliansen går framåt!

En opinionsmätning är bara en opinionsmätning, men det finns ett visst hopp för framtiden. Superveckan var en liten försmak på vad som komma skall under valåret. Om alliansledarna kan lyfta sig ett snäpp och samtidigt känna lite vind i seglen kan en positiv spiral slås igång.

Man pratar ibland om momentum eller flow för att beskriva hur media behandlar någon eller några. Alliansen har väl inte direkt rosat mediamarknaden den senaste tiden och störst problem av alla har nog mitt parti, Centern, haft.

Desto mer glädjande då att se dagens SIFO där även Centerpartiet tar ett par raska kliv upp mot stadigare mark.

Läs även Magnus Andersson, Jonas Pettersson, Per Ankersjö, Mattias Larsson, Karl Hellberg och Sanna Rayman på SvD.

Etiketter: , , ,