tisdag, december 22, 2009

Tack, stockholms centerpartister! :-)

Nu är nomineringskommitténs förslag på lista offentligt, liksom resultatet från medlemsomröstningen. I den senare röstades jag fram som nummer 5!

Det är ett fantastiskt resultat, med tanke på vilken otroligt namnkunnig lista vi har i Stockholm. Jag är så glad, stolt och tacksam för det förtroende mina partikompisar visar! :-)

Riksdagslistans övre del följer i stort medlemsomröstningens resultat med ett stort undantag. Andreas Carlgren flyttas upp över Fredrick Federley. Detta är något som jag och fler med mig tycker är en dålig idé. Fredrick har varit en fantastisk riksdagsledamot och en bra pådrivare för Stockholms stads centerdistrikts fastslagna politik. Detta kommer att tas upp på nomineringsstämman den 30 januari. Se till att vara på plats, alla Stockholmscenterpartister som har en åsikt i frågan!

Ett ytterligare stort undantag finns ju också förstås: Vår partiledare, Maud Olofsson, toppar listan. Om det har jag bara positiva saker att säga. Maud är väldigt populär och kommer att kunna attrahera många väljare.

Jag måste också faktiskt erkänna att det känns lite stort att stå på samma lista som henne, och dessutom så nära! Det Maud har gjort för både Centerpartiet och för svensk politik, både när det gäller detaljer som energipolitiken och stora saker som hela värderingsskiftet, är mycket beundransvärt och det finns fortfarande en hel del kvar att göra innan yrvädret från Högfors är klar.

Jag ska inte spekulera i chanserna att komma in i riksdagen från min placering, men en sak är säker: Idéerna är viktigare än uppdraget - jag kommer att bygga min kampanj på de idéer jag tror på!

Efter den 30 januari vet vi definitivt hur listorna kommer att se ut och då - mina vänner - börjar valrörelsen på allvar. :-)

---

Riksdagslistan topp 10:

1.Maud Olofsson, Bygdeå (deltog ej i medlemsomröstningen)
2.Andreas Carlgren, Kungsholmen (992 poäng)
3.Fredrick Federley, Hammarby sjöstad (1002 poäng)
4.Abir Al-Sahlani, Hägersten (877 poäng)
5.Elisabeth Thand-Ringqvist, Kungsholmen (836 poäng)
6.Johan Hedin, Björkhagen (601 poäng)
7.Maria Brogren, Kungsholmen (563 poäng)
8.Oscar Fredriksson, Kungsholmen (429 poäng)
9.Elisabet Falemo, Vällingby (524 poäng)
10.Helen Törnqvist, Bromma (515 poäng)

---

Update: Per Ankersjö lägger ut mer kompletta listor. Läs även Staffan Danielsson och Oscar Fredriksson.

Etiketter: ,

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Grattis till toppen!

Det är så klart välförtjänt framgång.

11:21 fm  
Blogger Anders W Jonsson said...

Grattis till en välförtjänt god placering. Du har ett starkt förtroende bland medlemmarna.

12:43 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Tack Anders! Tack anonym... :-)

1:00 em  
Anonymous Johnny Eagle said...

WOOOOOOHOOOOOOO!!!

4:35 em  
Anonymous Tor said...

Grattis!

7:07 em  
Anonymous Anonym said...

Grattis till din placering! Personligen anser jag att Carlgren förtjänar andraplatsen.

10:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home