torsdag, november 19, 2009

S minskar och SD ökar

Samtidigt som Socialdemokraterna fortsätter att minska, så ökar Sverigedemokraterna till sjukt höga nivåer. Märkligt kan tyckas, för ett parti som har en sådan usel politik.

Invandringsfientligheten är djupt osvensk och den hotar Sveriges ekonomiska och kulturella utveckling.

Svaren måste sökas i arbetarrörelsens led. LO-männen gillar varken Mona Sahlin eller samarbetet med Miljöpartiet, varför de kanske borde börja snegla på Nya Moderaterna. Men i varenda kontakt med sina fackförbund får de veta att den borgerliga regeringen raserar ekonomin, sparkar på den som ligger och äter spädbarn.

Detta samtidigt som Mona Sahlin påminner och påminner och påminner om Sverigedemokraternas existens genom att tjata om att Fredrik Reinfeldt måste lova att avgå om SD blir vågmästare.

Den som inte läser tidningen så ofta kan lätt få intrycket att vi står inför ett fullbordat faktum: att SD skulle ha inflytande över politiken.

De har de inte, men de kommer att få om Socialdemokraterna och Mona Sahlin fortsätter på den inslagna vägen.

Etiketter: , ,

5 Comments:

Blogger magnus said...

Johan Hedin: "Invandringsfientligheten är djupt osvensk och den hotar Sveriges ekonomiska och kulturella utveckling"

Två saker hotas alltså.

1. Ekonomisk utveckling: Såväl Sakine Madon och Anja Fridholms utredning för Svenskt Näringsliv, socialdemokratiske nationalekonomen Bo Södersten som utredaren och natinalekonomen Jan Ekberg anger att invandringen kostar Sverige grovt 50 mrd kronor per år plus/minus några tiotal mrd kronor.

2. Kulturell utveckling: Så invandringsfientlighet hotar den utveckling som Sydsvenskan redan år 2002 beskrev i denna artikel med rubriken "Muslimskt råd skipar parallell rättvisa"? Alla vittnesmål av initierade -- forskare eller boende i dessa områden -- menar att fundamentalismen har ökat och ökar. Det går inte att koppla denna förändring till ekonomi, och ekonomiska reformer kan alltså inte vända utvecklingen. I Mellanöstern ökar fundamentalism oberoende ekonomi.

11:16 em  
Blogger magnus said...

För övrigt en närmast Nilecity-mässig analys du har, nämligen att SD går framåt eftersom LO hotar arbetarna med vad som händer om Alliansens politik genomförs.

Du tror inte att det kan ha något med de problem som orsakas av invandring, varav jag nämnde i något i föregående kommentar?

Nej visst ja! det finns inga problem, bara fördelar, och stoppas Sveriges nivå på invandringen -- nämligen världens högsta -- så hotas allt detta positiva. Repetera mantrat.

11:22 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Det är klart det finns problem, det finns det med nästan allt. Men fördelarna med migration överväger många gånger om.

Men det är klart, är man en inskränkt jubelåsna så kanske man helt enkelt inte gillar folk som råkar vara födda i ett annat land än Sverige. Då kan det ju kännas relevant att stänga gränserna.

12:13 fm  
Blogger magnus said...

Johan Hedin: "Det är klart det finns problem, det finns det med nästan allt. Men fördelarna med migration överväger många gånger om".

Om du nu fortfarande vill hävda detta vore det ju bra om du till att börja med gav sakliga motargument till det som t ex Sydsvenskan-artikeln som jag länkade handlar om. Det är politiker (för moderaterna) i Malmös kommunfullmäktige som enligt denna artikel sitter som ordförande i detta shariatillämpande juridiska organ.

Det finns alltså ett problem med alltför stor invandring, vilket är att kulturer som inte är kompatibla med mottagarlandets lag etablerar sig så snabbt och kraftfullt att mottagarlandets lag inte kan upprätthållas. Det är ett reellt problem, men jag tror inte att du skulle acceptera den problembeskrivning som är situationsbeskrivningen i nämnda artikel, eller i denna Sydsvenskan-artikel om radikalisering i Rosengård, där unga människor kräver att sharialag införs, eller i SVT-programmet länkat nedan.


Johan Hedin: "Men det är klart, är man en inskränkt jubelåsna så kanske man helt enkelt inte gillar folk som råkar vara födda i ett annat land än Sverige. Då kan det ju kännas relevant att stänga gränserna".

Det finns många fel i denna mening. Dels gör du bort dig när du använder invektiv. Du vet ingenting om mig men kallar mig något som man i andra länder när det kommer från politiker bara finner i diktaturer.

För det andra vill jag inte stänga gränserna, och det vill inte heller Sverigedemokraterna, vilka jag f ö inte tillhör eller har tillhör och inte stött samt aldrig skulle stödja som medlem eftersom jag anser att de har ett för brunt förflutet och för många med tveksamt förflutet i ledande positioner. Den åsikten är oförändrad hos mig sedan 90-talet. Nu har jag dock läst alla politiska dokument som SD har och ser inga problem där i det fall de kommer in i riksdagen.

Din nivå när du diskuterar detta är så låg, och det som oroar mig mest är att om samtliga partier fortsätter att negligera de problem som finns, och som jag nämnt ovan samt som Nalin Pekgul nämnde häromdan vilket även nämns i detta SVT-reportage, så befarar jag att extremhögern får lättare att rekrytera unga och få inflytande.

-
Det du skrev anser jag f ö är såväl lögn som förtal! Jag är mycket positiv till främlingar och anser att invandring är något som tillför samhällen något, ja rent av mycket. Jag har personer i min släkt som är vad jag vet många kallar negrer och har aldrig varit samt är inte rasist.

Tips: Innan nu skickar invektiv igen, skriv dem först spegelvänt och placera dem framför en spegel och se på dem. Om det tar lite tid från ditt bloggande verkar tycks ju inget vara förlorat. Ditt argument om varför Sverigedemokraterna går framåt, nämligen att det beror på vad LO säger till sina medlemmar om alliansen, är precis som jag skrev så extremt långsökt att det är komiskt; det är okej att du inte ens försöker försvara det.

1:04 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Men om du varken vill stänga gränserna eller tycker illa om invandrare behöver du ju knappast känna dig apostroferad?

Du hänvisar till invandringens kostnader. Varför nämner du inte den massiva intäktspost som samma invandring genererar?

När det gäller eventuella invektiv vill jag bara påminna om att detta är min blogg och jag skriver vad jag vill på den. Är man in rasistisk idiot, lär man få höra det även i framtiden.

Innan du kastar dig på tangentbordet kanske jag bör nämna att jag alltså inte nödvändigtvis påstår att du är en sådan.

Får jag fråga vad din lösning på problemet är?

7:45 fm  

Skicka en kommentar

<< Home