tisdag, mars 31, 2009

IPRED eller inte - skivan är min!

1983 var mina största idoler Saxon. En grammofonskiva kostade på den tiden det mesta av månadspengen, så det var en uppoffring som gjordes för att köpa en bit vinyl och den tillhörande rätten att lyssna på de låtar som den innehöll.

The Power and the Glory är ett av det bästa rockalbum som gjorts och jag lyssnar fortfararande ofta på några av de låtarna.

Några år senare kände man sig mer eller mindre tvungen att köpa samma album på CD. Ingen spelade ju vinylskivor längre och jag hade städat undan spelaren (som dock tagits fram och dammats av igen). Även om den relativa uppoffringen inte var fullt lika stor då, med en hissnande lumpardagpenning om 26 kr, plus tillägg med 4:50 för att man riskerade livhanken när man desapterade sjunkbomber. Inte desto mindre köptes musiken igen. En bit plast och rätten att lyssna på låtarna.

Den där skivan hamnade sedermera på något smart ställe, som dessutom av allt att döma inte var någonstans hemma hos mig, varvid jag kände mig nödgad att köpa skivan på nytt. Denna gång i en nice priceback på OBS, så uppoffringen var väl den minsta hittills.

Nu imorgon införs IPRED. En produkt av en allt mer desperat skivindustri som faktiskt verkar förlorat all markkontakt.

Man vill ju liksom göra rätt för sig, men när det gäller The Power and the Glory har jag fan i mig BETALT för rätten att lyssna på den.

(Inte bara en, utan TRE gånger. Borde faktiskt kunna dela med mig till minst två andra utan något som helst slags knot från någon.)

Därför tänker jag även fortsättningvis bereda mig rätten att lyssna på den, även om jag - istället för att rippa den själv - laddar ner den från någon som gjort det. Det kan och bör inte vara olagligt.

Länk till Saxonalbum. (The Pirate Bay)

Etiketter: , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Underbart Johan!!

1:32 em  
Anonymous K2 said...

Påminner mig om när jag köpte Hellacopters "By the Grace of God" och skulle spela den på min dator med högtalare. Dock var den försedd med ett smart kopieringsskydd som gjorde att datorn startade ett program som skivan spelades upp i.

Det programmet fungerade väl en tre gånger innan datorn vägrade att starta det och jag blev tvungen att ladda ner skivan istället. Så kan det vara.

4:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home