lördag, januari 03, 2009

Smarta detaljer ger stor effekt på förbrukningen

Man kan inte låta bli att imponeras av uppfinningsrikedomen när det gäller att göra nya bilar bränsleeffektiva. En ökad miljömedvetenhet i kombination med höga bränslepriser har riktad blickarna mot nya modellers förbrukning och det har verkligen hänt mycket bara på ett par år.
I höstas var det dags att skaffa ny bil. Jag är en medveten konsument och förbereder ett sådant val ganska väl. En väsentlig del i bilvalet handlar om bränsleförbrukningen. Jag har tyckt att min förra bil var riktigt bränslesnål. Om det inte var högsommarvärme (så att AC'n var tvungen att jobba hårt) låg förbrukningen på drygt 0,8 l/mil.
I den nya finns en funktion som håller reda på förbrukningen och det är en speciell typ av körglädje att ha den påslagen. Den visar 0,56 l/mil i genomsnitt och på långresor ligger oftast mätaren kring 0,4 l!
Ändå är det på inget sätt någon slö bil och jag tycker att det är mysigt att gasa på i kurvorna.
För det första är det en dieselmotor i bilen. Dessa är effektivare än bensinmotorer. Sedan verkar just denna dieselmotor vara synnerligen välkonstruerad. Det låter bara "diesel" när det är riktigt kallt ute och precis när man startat den och jag har fortfarande överhuvudtaget inte sett några avgaser i backspegeln.
En mängd detaljer, som tillverkaren kallar "efficient dynamics" bidrar till maskineriets bränsleeffektivitet.
Start/stoppfunktionen sägs spara 3% över en livscykel. Motorn stoppas alltså när friläge läggs i, och slår igång igen så snart man trycker ned kopplingen för att lägga i en växel.
Bilen har sex växlar, vilket möjliggör ett bättre utnyttjande av dieselmotorns relativt smala men samtidigt mustiga momentkurva.
Generatorn har en koppling och drar ingen onödig energi när den inte behöver ladda bilens batteri. Den kopplas in vid motorbroms och normalt räcker den laddningen mer än väl för att hålla bilen med förbrukningsström.
Styrningen är utrustad med elektrisk assistans istället för den traditionella servopumpen som alltid är aktiverad, oavsett om man svänger eller inte. Elektrisk styrhjälp drar bara energi när man vrider på ratten.
Allt detta och mycket mer spar centilitrar och tillsammans betyder det faktiskt en hel del för förbrukningen. Och det känns som att detta arbete bara är påbörjat.
Läser på Autoblog green om flera sätt att ta tillvara sådan energi som annars försvinner ut i luften: Stötdämpare utformade som linjärgeneratorer! Vid varje ojämnhet som passeras tillförs energi som kan användas för framdrivning. Något som antagligen kommer att vara standard på varenda hybridbil inom ett par år.
På ganska kort tid har förbrukningen i princip kunnat halveras, utan att alltför mycket prestanda har gått förlorad. Det är inte otänkbart att den utvecklingen kan fortsätta en god bit ytterligare. Ganska koolt faktiskt!

Etiketter: , ,

4 Comments:

Blogger Tomas S said...

Får man fråga vilken BMW-modell det blev?

11:03 fm  
Anonymous Anonym said...

du är en sån praktnerd! and I love every minute of it.

/t.

1:50 em  
Blogger Wilhelm Svenselius said...

Jag skulle gissa på en MINI Cooper D, för den angivna förbrukningen (0.4-0.6 l/10 km) stämmer väl in på min bil, en MINI Cooper D Clubman som jag för övrigt är störtförtjust i.

Är det en BMW så får jag väl gissa på en av de mindre dieslarna, alltså 118/120d eller möjligen 318/320d.

Nu är jag nyfiken, berätta Johan! :D

9:25 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

hehe.. det är en BMW 120d Coupé. :-)

10:05 fm  

Skicka en kommentar

<< Home