tisdag, oktober 21, 2008

En intervju som nog tog en oväntad vändning

Detta är visserligen yesterdays news, men jag bara MÅSTE kommentera Sanna Raymans ledarblogginlägg från i fredags.

Paolo Roberto ÄGER en stackars reporter angående feminism (som han är emot) och jämställdhet (som han är för).

Man kan tycka att det är lite egendomligt att en gammal boxare framstår som så oerhört skärpt jämfört med den unga säkerligen grundligt genusutbildade journalisten, men han ger faktiskt förklaring även på det i intervjun:

Reportern:
"- Oj oj oj, alltså jag blir lite upprörd nu, fast jag tror att vi ska lämna det här ämnet."

Roberto:
"- Nänä, jag kan diskutera det med dig när du vill för jag har rätt! Och jag ser ju det bara på dina händer nu att du blir upprörd. Det är för att du jobbar på Sveriges Television och här tycker alla som dig och så går du ner på fiket här och så tycker alla som dig och så diskuterar man aldrig saker fullt ut och man möter aldrig folk som tycker annorlunda och då blir man bara cementerad i sin idé om hur saker och ting i världen ska vara och det är inte bra. Det är farligt för Sverige."

Och precis så är det. Politiskt korrekta teser om t ex feminism ifrågasätts nog aldrig. Och förväntas aldrig ifrågasättas, men faktum är att Paolo Roberto gör ett så bra case av sin "exotiska" åsikt att intervjuaren liksom under tiden fattar att hon har så fel fast hon i hela kroppen vet vad man förväntas tycka. Det är givetvis massivt frustrerande. Och kul att beskåda! :-D

Där det tänks lika tänks det ju liksom inte så mycket.

Etiketter: