torsdag, september 25, 2008

Domstolsprövning à la Tyskland

Så kom då äntligen ett seriöst förslag från regeringen på hur massavlyssningen ska stoppas.

Ett flertal rejält förbättrande åtgärder tänker faktiskt regeringen lagstifta om. Det blir alltså inte fråga om en förordning som lättare skulle kunna ändras. Det blir lag.

Punkterna om kontroll och rätten till upprättelse och skadestånd var nödvändiga i varje tänkbart kompletterande förslag och att informationstappningen flyttas bort från FRA var i alla fall för min del ett absolut och icke-kompromissbart krav.

Men jag är ärligt talat förvånad och positivt överraskad över att det faktiskt blir fråga om en riktig domstol! Detta är den linje som främst Annie Johansson drivit på för. Mycket glädjande.

Till och med HAX är försiktigt positiv, liksom Svensson. Magnus Andersson tycker att förslaget är bättre än vad han vågat hoppas och jag talade nyss med Erik Hultin i telefon och vi var nog överrens om att det faktiskt är fråga om rejäla och genomgripande förändringar.

Det är emellertid OTROLIGT viktigt att vi inte lägger integritetsfrågorna åt sidan nu. Vi måste prata mer om dem, gå till botten med de bakomliggande folkrättsliga aspekterna och utveckla, utbilda och utforska moral och värderingar kring individens frihet.

Hur det ska göras vet jag inte, men jag tänker nog börja med att läsa mer om det. Henrik Alexandersson rekommenderade häromdagen F A Hayek's Vägen till Träldom.

Läslista på temat efterlyses. Kommentera gärna med tips.

Etiketter: , ,

6 Comments:

Blogger Elias said...

En bok som definitivt behöver mer uppmärksamhet är Vilda Svanar: http://www.panorstedt.se/templates/Prisma/Book.aspx?id=29115
Läs om hur det kan gå när staten får makt över individens vardag ner på minsta detaljnivå.

9:52 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Koolt. Tack!

10:02 em  
Anonymous Anonym said...

Enligt Klamberg och HAX skall staten fortfarande ha en kopia på all trafik. Att det var operatörerna som skulle urskilja det som en domstol gav order om var visst en bluff. Den enda skillnaden är att filterboxen står i operatörens lokaler.

Vi får se om detta bara var en bluff.

9:39 em  
Anonymous Anonym said...

Jag minns när du, Ankersjö och M Andersson kablade ut vilka fina saker Federley/Johansson gjort i och med beslutet i juni. Att det inte hade varit realistiskt att fälla förslaget, etc. Det där visade sig i efterhand vara en aningen pinsam och förhastad missbedömning från er sida, men alla människor kan göra misstag. Jag valde trots allt att förlåta er tre ganska omgående eftersom ni tog förnuftet till fånga och började skriva sunt om FRA-frågan tämligen omgående.

I ljuset av ovan nämnda fadäs kan jag dock inte fatta att ni alla tre går ut och - återigen! - skriver tillsynes förhastade unisona hyllningsinlägg LÅNGT INNAN alla kort ligger på bordet.

Som Arthur säger finns det flertalet källor som antyder att staten visst ska ha kopia på all trafik ändå. Tydligen bekräftar Staffan Danielsson detsamma på sin blogg. Det finns många ytterligare oklarheter kring begreppen och lagförslagen. Birgitta Ohlssons make Mark Klamberg har gått ur folkpartiet i besvikelse inför de nya förslagen och båda tungviktarna Rick Falkvinge och Henrik Alexandersson är skeptiska. Kort sammanfattat: ingenting är tydligt och allt är otydligt när det gäller statusen för FRA-lagen.

Det kommer att bli större klarhet i de konkreta lagförslagen så småningom, men det står klart att här typen av hyllningsinlägg är obefogade just nu. Du/ni borde tveklöst vänta in konkreta fakta först och hylla eller såga därefter. Lås inte fast er i samma obehagliga och pinsamma sits igen!

12:59 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Simon:

Man kan säkert sitta och drömma om ett liberalt utopia där alla är fria och lyckliga, men det finns en politisk verklighet som man MÅSTE relatera till om man vill kunna påverka överhuvudtaget.

För någon som är totalt oinsatt i den demokratiska processen låter det säker cyniskt, men all politik tillkommer genom förhandling.

Jag vet ärligt talat inte vad du tycker att jag eller någon annan skulle ha gjort, men jag måste säga att jag tycker att din kritik är djupt orättvis.

Vi samlade motståndet inom partiet. Kom överens om vad som var allra viktigast att förändra. Vi kom fram till att det var själva massavlyssningen.

Vi bedömde samtidigt att vad vi än skulle få upp på bordet, så måste det vara en variant där regeringen kan rädda ansiktet någorlunda. Något annat skulle de nämligen ALDRIG gå med på.

Vi tog vårt enade motstånd och började samtala med partiet.

Det är mot bakgrund av detta som din anklagande ton känns extra trist: Vi fyra stack ut hakan rejält och blev jävligt obekväma för partiet, med allt vad det innebär i partisvängen där lojalitet mot ledningen räknas som högsta dygd.

Våra samtal med partiet gick faktiskt ganska bra. Vi gick in i dem med en konstuktiv ton för att försöka hitta lösningar på den uppkomna situationen.

Hearingen arrangerades och i samband med kom svängningen närmare.

Partiet drev nu inofficiellt en linje som i stort sett utgick från samma grundförutsättningar som våra: FRA ska inte få bedriva massavlyssning.

Men partiet regerar inte ensamt.

Det var nödvändigt att sälja in detta till försvarsministern.

Jag vet inte i vilken grad folkpartiet var med i den här processen, men det var företrädesvis några av centerpartiets riksdagsledamoter som förde samtalen med ministern.

Och man landade i en lösning som jag efter förutsättningarna ändå tycker är OK.

Det är möjligt att detta inte är perfekt. Det kanske till och med är dåligt. Jag vet inte. Jag tror inte det. Uppgörelsen är resultatet av flera månader av ganska hårt jobb och en hel del resonerande kring både praktiska förutsättningar och moraliska krav. Jag har gjort vad jag kunnat för att lösa situationen.

Jag tycker att flera av de punkter som nu lagstiftas om är bra. Till och med bättre än förväntan.

T ex att det blir en riktigt domstolsprövning.

Jag hyllar domstolsprövningen för att jag tycker att det är bra. Om du inte kan "förlåta mig" för det så får jag helt enkelt sitta här oförlåten.

10:50 fm  
Anonymous Anonym said...

Birgitta Ohlssons make Mark Klamberg förklarar sitt avhopp från folkpartiet med följande ord:

"ST,
Jag hoppade av mina uppdrag för det finns allvarliga brister i överenskommelsen. HAx har uppmärksammat en av dem, filtrering kommer att ske hos staten, antingen av ett "dubbel-FRA" eller FRA som ber om tillstånd av en domstol. Det blir nog det senare. Det är alltså samma lag som i juni men nu kallas den "domstolsliknande nämnden" för "domstol". Marginell förändring. Jag tror det kallas kosmetika."

(http://henrikalexandersson.blogspot.com/2008/09/fra-frsker-regeringen-bluffa.html?showComment=1222506780000#c6180883916237767813)

Rick Falkvinge skriver också tänkvärt:

"Vad jag förstått gick förhandlingarna kring uppgörelsen ut på att det var ett absolut krav från Camilla, Agneta och gänget att så också skulle ske, att det skulle vara operatörerna som skulle göra filtreringen. Men regeringssidan fick in ett undantag: om det skulle visa sig tekniskt omöjligt för operatörerna att göra den filtreringen, så skulle mellandomstolen - den nya massavlyssningsmyndigheten - få göra filtreringen i stället.

Det kan låta rimligt vid första anblick. Problemet var att den uppgörelsen lämnade två alternativ öppna: antingen skulle operatörerna göra filtreringen, eller så skulle staten göra den.

Nu visar det sig att regeringssidan aldrig hade en tanke på att släppa filtreringen till operatörerna, och i och med att rebellerna lämnade öppet för att staten ska kunna göra massavlyssningen och filtreringen av allas kommunikation, så kommer det också att föreslås i propositionen. Tjänstemännen på försvarsdepartementet är övertydliga på den punkten, att det kommer aldrig att bli fråga om att operatörerna får göra filtreringen åt staten. Om det sedan är FRA eller en ny massavlyssningsmyndighet spelar inte så stor roll i praktiken. Det är fortfarande så att staten tilltvingar sig tillgång till allas förtroliga kommunikation.

Därmed verkar Camilla och de andra rebellerna blivit grundlurade. Den allra viktigaste punkten — att staten får tillgång till allas kommunikation — är fortfarande en del av förslaget."

(http://rickfalkvinge.se/2008/09/27/analys-camilla-lindberg-verkar-blivit-grundlurad/)

Min bedömning är att den politiska verkligheten verkar vara den att centerpartister blev bortfintade. Det hände vid omröstningen i juni och det verkar alltså ha hänt igen.

Du tänkte om och tänkte rätt efter de första sneda impulserna efter omröstningen. Jag hoppas och tror att du snart gör liknande här.

Henrik Alexanderssons strategi är för övrigt mycket intressant:

"För att den politiska processen nu skall kunna fortsätta åt rätt håll – då måste frågan vattnas. Då måste de grundläggande principerna göras pedagogiska och extremt tydliga. Då måste svagheten i kompromissens detaljer exponeras. Då måste vi peka på alternativen. Och få upp allt detta på agendan."

(http://henrikalexandersson.blogspot.com/2008/09/fra-kulturkrock.html)

Slaget är absolut inte vunnet i FRA-frågan. Fortsätt kämpa lika tappert som du gjort senaste månaderna!

1:05 fm  

Skicka en kommentar

<< Home