måndag, juni 30, 2008

Opinionsbildning utåt eller inåt?

Ulrika skriver på stureplanscenterbloggen om efterdebatten kring FRA-frågan och stureplanscenterns framtid.

Många av stureplanscenterns medlemmar var också de bland de största kritikerna mot FRA-lagen och sanningen är att flera av oss antagligen kände en viss uppgivenhet inför det fortsatta arbetet, efter det att FRA-lagen klubbats igenom. (Tilläggen till trots.)

Inte desto mindre är den senaste tidens debatt ett lysande exempel på hur olika forum och informella institutioner där liberala frågor kan lyftas och diskuteras från olika synvinklar verkligen behövs. Stureplanscentern är ett sådant forum. Självkritiskt bör vi kanske fundera på hur det kan komma sig att vi inte hade just FRA-frågan som tema för något möte de senaste året...

Vi måste se framåt och jobba vidare med alla frågor som rör den personliga integriteten, liksom andra väsentliga liberala frågor, som exempelvis skatter, onödliga och orättvisa regler för företagare, rättspolitik, miljökapitalism och mycket annat...

Jag, och många med mig, anser dock att vi måste hitta något sätt att gå till botten med FRA-frågan för att kunna gå vidare.

För min egen del känner jag att jag måste få klarhet i vad som egentligen gäller i vårt parti när det gäller frågor om den personliga integriteten.

För att kunna driva ett effektivt politiskt arbete i vår avdelning, måste vi veta vad det är som gäller, för att vi ska kunna välja om vi ska rikta vårt opinionsbildningsarbete i frågan utåt eller inåt.

För opinionsbilda ska vi djävlar i mig göra.

Etiketter: , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ett sätt är att sammankalla en extrastämma, få denna att förtydliga för riksdagsgrupp och partiledning att fattade stämmobeslut och antagan manifest gäller, se till att riksdagens c-politiker förklarar hur de finner stöd för sitt ställningstagande i partiets åsikter samt att se till att den här typen av händelser inte inträffar igen.

Centeruppropet.se

Välkommen!

3:29 em  
Blogger Markus "LAKE" Berglund said...

Kan bara hålla med, både dig och Ulrika, Johan! Här ska djävlar i mig opinionsbildas!

Vi i Centeruppropet anser också att det är otroligt viktigt att "gå till botten" med FRA-frågan.

Jag tror det vore bra för partiets fortsatta anseende om ni i Stureplanscentern gjorde gemensam sak med oss i Centeruppropet. På så sätt kan nog partiet snabbare komma till avslut i frågan. Bland annat tycker vi att:

"4. Det extra rikstinget ska ge direktiv till riksdagsledningen och partiledning att avge en detaljerad förklaring till varför rikstingets beslut ensidigt hävdes av dessa partinivåer"

Och det är väl ungefär vad ni var ute efter? De övriga kraven tror jag inte heller ni har svårt at ställa er bakom.

Självklart MÅSTE detta inte vara på ett extrating, men vi tror at det är det bästa sättet att lyfta frågan internt. På så sätt kan man också lättare hålla frågan separerad från övriga debatter, något som kan vara skönt efter alla upprörda känslor.

Jag avslutar med ett citat:

"Varje människa har rätt till en privat sfär och att välja hur mycket denna ska vara öppen för andra. Den personliga sfären ska skyddas mot både enskilda och offentliga övergrepp."

- Där människor får växa, Centerpartiets idéprogram. Antaget i Västervik 19 juni 2001.

Med varma Centerhälsningar

Markus Berglund, Centeruppropet.se

För övrigt tycker jag att Sofia fuskar lite som skriver korta kommentarer!

3:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home