onsdag, juni 18, 2008

Bättre bevakning av ett dåligt system

FRA-lagen är en dålig lag.

Det finns ingenting som tyder på att den kommer att rädda några liv.

Det finns jäkligt stora risker för missbruk och ändamålsglidning.

Lagen innebär en orimlig integritetskränkning.

Men man måste kanske tänka på alternativen. Vad hade hänt om vi lyckats få till ett nej? Lagen hade sannolikt kommit tillbaka i en snarlik skepnad med ett blocköverskridande stöd...

En av de största invändningarna jag haft kring de förra "förbättringarna" var den s. k. kontrollstationen 2011. Jag har mer sett den som ett hot än en möjlighet.

Eftersom jag är ganska övertygad om att FRA-lagen inte kommer leda till att vi hittar några terrorister, finns det en överhängande risk att de (bland annat FRA själva) som liksom investerat tungt i tillkomsten av den här FRA-lagen och som satt sin prestige på spel för att få den till stånd, kommer att skruva till analysen så pass att systemet ändå kommer att hitta samband som verkar oroväckande (men som i själva verket inte alls är det).

Nu byggs i alla fall - tack vare tappra Fredrick och Annie - kontinuerliga kontrollsystem in som inte på något säkrar att det inte händer, men som i alla fall minskar risken.

Det är fortarande en dålig lag. Jag vill fortfarande inte ha den. Men eftersom (s) och (m) båda i grunden är för, så skulle vi förr eller senare få den i alla fall!

Och i en sådan uppgörelse hade vi knappast haft någon kontinuerlig bevakning av verksamheten. Vare sig genom den parlamentariska gruppen eller datainspektionen.

Jag inte om de ytterligare kontrollsystemen kommer att hjälpa, men jag väljer att hoppas det. När det är dags för kontrollstation 2011 finns det, med de nya kompleteringarna i alla fall en möjlighet att systemet utvärderas på ett hederligt sätt.

Detta kanske var det bästa vi kunde få under rådande förutsättningar.

Etiketter: , ,

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

Javisst. Det är ju toppen att ännu fler ska få tillgång till datan! (hur ska det annars gå till?)

Swedish Intelligence - en oxymoron!

När datan väl är hos FRA så är den redan i orätta händer.

Inget tjafs om att "men, det var det bästa vi kunde fått idag (men jag tycker det är dåligt)" känns inte som en legitim anledning till att inte vara jävligt besviken idag.

En halv skopa gödsel idag är bättre än en eventuell full skopa imorgon menar du... Ät och var glad.

Historisk determinism?

2:15 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Om man måste välja på en halv och en hel, så vet jag vad jag väljer!

Klart jag är besviken! Klart som FAN! Men om vi lyckats säga nej nu och ändå fått en lag om ett halvår som är helskopevarianten, tar jag hellre en nu som med tilläggen kan bli lättare att avskaffa.

Något säger mig också att alla dessa som öser dynga av ett par att dem som verkligen kämpat hårdast faktiskt inte gillar just de två av andra politiska skäl och att man nu tar alla chanser att misskreditera dem så mycket man orkar.

Vet inte om du tillhör dem, men det är ju helt uppenbart att piratpartisterna vädrar morgonluft här och gör allt vad de kan för att hetsa mot (c).

Visst. Jag är besviken. Funderar till och med på mitt medlemskap i partiet.

Men jag tror inte att man kan driva frihetliga frågor bättre i något annat parti som det ser ut idag.

2:27 em  
Blogger Elias said...

rådande förutsättningar = en riksdag full av ledamöter utan vett i skallen

Detta visar bara hur misslyckad demokratin är. Vi behöver inte demokrati (pöbel- eller politikerstyre), vi behöver FRIHET!!

5:59 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Till att börja med behöver vi en ny och bättre konstitution... :-/

6:31 em  
Blogger Sami said...

Det var inte det bästa vi kunde få idag. Det var lika dåligt som förslaget innan. Det är fortfarande samma förslag, och som vissa media sagt, "med en rosett på".

Katastrof för Sverige och den svenska integriteten. Det är kanske dags för mig att flytta hem till Finland? Där värnar man om de liberala grundlagarna ivf.

samisin.wordpress.com

8:29 em  
Blogger Tony Eriksson said...

Jag håller oftast med dig, men denna gång kan jag bara inte göra det och ändå kalla mig liberal.

8:36 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Nä, ni har ju rätt. Det är illa bevänt med liberalismen i det här landet...

:-(

9:11 em  
Anonymous Anonym said...

Som alla andra känner jag stor besvikelse och ilska. Samtidigt har jag jävligt svårt för den samling piratpartister, sverigedemokrater, pedofiler o annat rättshaveristiskt pack som plötsligt låtsas vara missnöjda centerpartister. Jag köper det inte. Stick o gnäll på moderater o sossar o kristdemokrater istället. Där har ni anledningen till FRA-debaclet. C och Fp är de enda som konstruktivt gjort något. Var fan är logiken i att angripa dom???

10:15 em  
Blogger Unknown said...

Känns som om hela historien slutade på egentligen värsta tänkbara sätt.
Övervakningslagen drevs igenom i princip oförändrad, samtidigt som man lyckades alienera större delen av alla liberaler i Sverige... Och de två som blev galljonsfigurer för lagen var två tidigare mycket sympatiska liberala politiker.
Man införde Bodströmsamhället, tog på sig skulden och gjorde vad man kunde för att Bodström ska komma tillbaks till makten. Jag känner mig rätt så uppgiven.

10:26 em  
Anonymous Anonym said...

För helvete dude! En halv skopa gödsel idag, eller KANSKE en imorgon?

Ja, jag vet vad jag (s)väljer då också!

Jag hinner fanimig mobilisera ett försvar mot bajsätning på en jävla dag. Bildligt i det här teoretiska fallet, i realiteten var det bokstavligt.

Mums.

Och piratpartister vädrar morgonluft? Ja. Visstförihelvete gör tomtarna det! Och morgonluften som har släppts ut luktar bakfylleflatulens.

Det funkar som livselixir för vänstermiffon också, mind you.

Duh...

1:45 fm  
Anonymous Anonym said...

GARANTERAT en i morgon... Och de kontrollsystem som är införhandlade har primärt ett syfte och det är att säkerställa en rättvisande utvärdering. En sådan kommer ofelbart leda till ett konstaterande att 1. lagen inte ökar säkerheten och 2. implikationerna för den personliga integriteten är orimligt stora.

UTAN de kontrollsystem som nu är införhandlade skulle risken vara överhängande att utvärderingsresultat som inte påvisar påkomsten av terrorism skulle bortförklaras och att systemet ändå fungerar och är viktigt.

Förutsättningarna att vi har övervakningen kvar 2012 är mindre med den uppgörelse som nu träffades.

Utan resultatet från dagarnas dramatik hade vi med stor sannolikhet ha övervakningen genom 2012 och för överskådlig framtid.

Det finns, var piratpartisterna än tror, en politisk verklighet att förhålla sig till.

7:55 fm  
Anonymous Anonym said...

Aha. Alla som är emot är piratpartister?

Men... Vilken fånig retorik!

Seriöst Anonymous, kolla i de egna leden, vilka de än må vara!

Jag däremot är faktiskt övertygad om att massavlyssningssystem är effektiva. Det är dock irrelevant.

Vi kan rädda liv genom att köra i 30 km/h också. Ett lika töntigt argument.

Kan vi göra en modifikation av Goodwins lag? Den som först kallar den andra för piratpartist förlorar?

Duh... med eftertryck.

1:55 em  
Anonymous Anonym said...

"Detta kanske var det bästa vi kunde få under rådande förutsättningar."

Quisling.

11:22 em  

Skicka en kommentar

<< Home