måndag, april 28, 2008

Studiemedelsdiskussionen inget bidragsgodis (bara)

Centerpartiets framtid har aktualiserats i och med satsningen framtidsdialogen.se och därmed också vår moderna historia. Jag skrev igår om Johan Ingerö's intressanta överslagsberäkning om vart huvuddelen av centerns väljare flydde och varför.

Berättigat varnar Ingerö för "den mjuka ge-bort-presenterpolitiken" och exemplifierar med Centerpartiets utspel om höjt studiebidrag.

Exemplet ÄR dock inte så alarmerande för mig, även om jag delar den negativa synen på bidragsgodis som politisk idé. Till studiemedelsdiskussionen fanns också en diskussion om slopat fribelopp som jag tycker är bra och jag ser det hela som ett startskott på en större och mer ideologiskt grundad förändring av studiemedelssystemet. CUF vill ju t ex avskaffa CSN överhuvudtaget och låta bankerna ta hand om studielånen. Något de med all rimlighet gör effektivare och proffsigare än CSN.

Hursomhelst är diskussionen kring vårt partis framtid både intressant och viktig och som Johan påpekar: Hos oss sker den (till skillnad från hos t ex sossarna) inför öppna dörrar! :-)

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men varför sockra bidragsdelen egentligen? Den delen är ju "gratis" för studenterna och ligger utanför deras eget ansvar. Om man nu ska höja beloppet som de får ut i månaden så kan man väl ta det på lånedelen?

När jag gick på högskolan så fanns det folk som gled runt på A-kurserna och cashade in bidraget utan att ha någon som helst målsättning med att gå själva kursen. Det var lite människaförvaring av det hela och det är väl de som är de verkliga vinnarna i förslaget. Vanliga studenter offrar ju sig ivarjefall på lån så där spelar det mindre roll...

11:29 fm  
Anonymous Anonym said...

Så länge Centerpartiet fortsätter ligga runt 6 % så inte mig emot. Fortsätt på den inslagna vägen med nyliberalism så är ni inget hot i opinionen! Keep it up.

11:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home