torsdag, mars 13, 2008

Ett i högsta grad genomförbart projekt - om marknaden vill

Idag presenterade Stockholmscentern ett inlägg i debatten om hur vi vill bo och leva i framtiden. Tankarna konkretiseras genom ett i allra högsta grad genomförbart byggprojekt.

Trifoliumskrapan är resultatet av ungefär ett års stötande och blötande mellan Centerpartiet i stockholms stad och arkitekten Peter Hallén.

Konceptet är verkligen genomarbetat. Placeringen är optimal med avseende på såväl stadsbild som praktiska hänsyn som kommunikationer och marknadens efterfrågan efter yta. Trifoliumskrapan bjuder på mer än hundratusen nya kvadratmeter av kontor, bostäder, shopping, mat- och dryck mitt i Stockholms hjärta med ett totaltänk när det gäller ekologi. Skrapan föreslås bära en ny typ av grönska genom små men optimerade odlingslotter, vertikala trädgårdar och en inglasad klöveräng på taket.

Det skrivs en hel del både på bloggar och i tidningarna:


Trifoliumskrapan har också en egen webbplats och en blogg.

Etiketter: ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kors!
Detta har jag missat. Vilka djur ska husera i denna hemska koloss? Inga nu levade hoppas jag... inga framtida heller...
:)

6:38 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Som det (o)djur jag är intygar jag mitt stora intresse för att bo med fantastiskt ljus, utsikt och närheten till hela världen! :-)

7:27 em  
Anonymous Anonym said...

Planekonomi suger även ifall det kommer från centern. Jag misstänker att projektet inte bär sig utan skattepengar.

11:46 fm  

Skicka en kommentar

<< Home