torsdag, november 29, 2007

Varför straffa miljövänligare alternativ?

Ingen ska missförstå mig nu. Jag gillar regeringen. Jag gillar miljöministern. Jag gillar definitiv den här regeringen bättre än alternativet och jag gillar VERKLIGEN den här miljöministern ofantligt mycket mer än den förra.

MEN!

JAg läser en debattartikel i UNT som gör mig förbryllad. Ett oljebolag, Preem, har utvecklat en miljödiesel (miljöklass 1) som verkligen är hälsosammare på alla sätt jämfört med Europeisk standarddiesel (miljöklass 3).

(Att bara Preem säger så kanske skulle kunnas ta med en nypa salt, men medförfattare till artikeln är två grymt creddiga snubbar, Jakob Lagercrantz från Gröna Bilister och Svante Axelsson från naturskyddsföreningen!)

Hursomhelst verkar regeringen nu ha för avsikt att höja skatten på miljöklass 1 dieseln utan att röra skatten på standarddieseln. Det är sannolikt att andelen använd miljövänlig diesel kommer att minska till förmån för standarddiesel, vilket kommer att innebära högre halter av skadliga partiklar i luften och med det ökade hälsorisker, framförallt i storstäderna.

Kanske det inte ens bli lönsamt att sälja den miljövänliga dieseln och då har vi liksom ramlat tillbaka 2 steg i utvecklingen mot en miljöanpassad fordonstrafik!

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger Anders said...

Borgelig miljöpolitik. Nothing more, nothing less.

4:48 em  
Anonymous Anonym said...

Det är ju luftpartiklarna som dämpar uppvärmningen av atmosfären. De motverkar ju växthusgaserna något. Sen att de är giftiga att andas in är ju en annan femma.

9:48 fm  

Skicka en kommentar

<< Home