tisdag, augusti 07, 2007

Övertramp ger plattskattevännerna fördel

Man kan säga att Jörgen Johanssons uttalande igår om att plattskatt är "uteslutet" tog hus i helvete.

Och det kanske är bra?

Vi behöver verkligen en rejäl diskussion om vilken typ av skattesystem vi ska ha i framtiden.

Det är ingen självklarhet att just platt skatt är det enda alternativet, men någonstans måste vi börja. För skattepolitiken är i dagsläget fullständigt bedrövlig med svag rättssäkerhet, stora orättvisor och hämmande för företagens utveckling.

Den trevlige CUF:aren Johan Pettersson skriver mycket klokt i frågan, liksom exempelvis även Annie Johansson och Henrik Sjöholm.

Update: SvD skriver på ledarplats om plattskatt.

Etiketter:

5 Comments:

Blogger Magnus Svensson said...

Jag har i min lilla hemkommun Söderhamn i Gävleborgs län pratat med någr inbitna gamla Centerpartister. Som tycker att diskussionen är dravel och ett storstads fenomen...

Jag håller inte riktigt med dem.
Men jag tror inte man skall dra så stora växlar på det uttryckssätt som Jörgen J använde sig av.

Vill för övrigt säga att du har en trevlig blogg. Med många bra argument. Så det kommer att länkas till..

Har även jag idag skrivit om platt skatte debatten.
http://soderhamnsmagnus.blogspot.com/

1:12 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Tjena och tack för de vänliga orden!

Oavsett hur det går i plattskattefrågan på stämman är det viktigt att en skattepolitisk debatt kommer till stånd.

Jag tror inte att det är dåligt om centerpartiet är tidigt och tydligt ute i den.

:-)

2:38 em  
Anonymous Anonym said...

Hur ser du på den kommunala självstäändigheten? Bör kommuner få fortsätta ta ut skatt om vi har en platt statlig skatt?

Jag tror att det skulle stärka kraven på sossiga kommunalpampar som gärna vill att kommunen skall sitta och dutta med allt möjligt. Avreglera!

=)

4:35 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Jag vet inte. Jag är en stark anhängare av kommunalt självstyre och subsidiaritet och jag tror inte att det behöver stå stick i stäv med ett system med platta skatter.

Men jag vet inte hur det ska se ut och det vet väl ingen annan heller förrän vi får till stånd en rik och levande debatt om ett nytt och bättre skattesystem.

:-)

5:28 em  
Anonymous Anonym said...

På vilket sätt ett avskaffande av värn och statlig inkomstskatt skulle komma att hota det kommunala självstyret i Sverige har jag svårt att se. För det är väl det som avses med den i sig felaktiga benämningen platt skatt.

En klar effekt av en sådan reform vore ju emellertid att de med inkomster över 26000 kr skulle få en väldigt stor skattesänkning. Det förefaller mig inte vara något som bör vara så där särskilt prioriterat. Varför inte sikta in sig på att sänka skatterna för alla istället för den mindre del av befolkningen som har en högre inkomster än merparten inkomsttagare?

Eller varför inte sikta in sig på en sänkning av arbetsgivaravgifterna. Detta är något som skulle verka stimulerande för företagens vilja och förmåga att anställa fler. Det skulle gynna alla i detta land oavsett inkomstnivå. Det förefaller mig väldigt mycket mer angeläget än att sänka skatten åt människor med inkomster som trots allt högre än vad gemene man har.

4:28 fm  

Skicka en kommentar

<< Home