måndag, augusti 06, 2007

Nu har stämman fått sin första utmaning

Vem dog och gjorde Jörgen Johansson till diktator? "plattskatt är 'uteslutet'" Verkligen?

Plattskatt är en fråga som har varit aktuellt i ett par år i Centerpartiet och på stockholmsstämman var det med några få röster plattskatteförslaget inte gick igenom. Annars hade det största distriktet varit med att driva plattskattefrågan i Kalmar.

Allt fler centerpartister gillar tanken och om stödet räcker ända till ett stämmobeslut om plattskatt är osäkert, men inte otroligt. Märkligt då och gå ut och kalla förslaget "uteslutet".

Den högst märkliga analysen att det kommunala självstyret urholkas kräver en förklaring.

I alla förslag som jag sett är det är statsskatten som ska avskaffas, inte kommunalskatten.

I det förslag som låg i Stockholm fanns också en fördelningsmässig komponent - ett rejält grundavdrag, vilket är nödvändigt inte bara för att de som för tillfället har det skralt inte ska få höjda skatter. Det stimulerar också till arbete för dem som av olika anledningar inte arbetar idag.

Räkna med strid på stämman!

Etiketter: ,

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag såg det där - dags för en debattartikel undertecknad Sc!

/ Ulrika

9:23 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Absolut! Jag mailar...

10:03 fm  
Blogger Ol' Dirty $venne said...

Ditt inlägg uttrycker något mer optimism än mitt. Hoppas att det är du som har rätt.

9:14 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Jo, det finns kanske anledning att vara en smula optimistisk.

Det finns många centerpartister som gått i taket idag på grund av det uttryckssätt som användes.

Och visst är det även med den bästa vilja i världen att noncha BÅDE den förra stämman och den kommande att "utesluta" något på det här sättet.

Jag tror ärligt att frågan har en chans att gå igenom. Kanske ännu mer nu, när de få uttalade motståndarna klantar sig med denna typ av övertramp.

1:08 fm  
Blogger Ol' Dirty $venne said...

Uppmärksamhet, även om den kommer i formen av kritik, kan ofta gynna en rimlig idé. Tänk bara på när JämO ville bojkotta fotbolls-vm pga den tyska prostitutionslagstiftningen. Sällan har väl den SVENSKA prostitutionslagstiftningen ifrågasatts så mycket som efter det. Hoppas en liknande effekt kan uppnås för plattskattsfrågan, om fler såna här utspel sker.

11:39 fm  
Blogger Magnus Svensson said...

Jag har i min lilla hemkommun Söderhamn i Gävleborgs län pratat med någr inbitna gamla Centerpartister. Som tycker att diskussionen är dravel och ett storstads fenomen...

Jag håller inte riktigt med dem.
Men jag tror inte man skall dra så stora växlar på det uttryckssätt som Jörgen J använde sig av.

Vill för övrigt säga att du har en trevlig blogg. Med många bra argument. Så det kommer att länkas till..

Har även jag idag skrivit om platt skatte debatten.
http://soderhamnsmagnus.blogspot.com/

1:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home