måndag, juni 25, 2007

Banker bättre än CSN

Just nu på radion: C vill lägga ner CSN!

CSN har väl egentligen aldrig fungerat särskilt bra. Och det kanske man kan förstå. Tänk dig en verksamhet som ska göra 99% av sitt jobb under ett par veckor i början av varje termin. Det ligger liksom i sakens natur att det blir lite kärvt.

Bankerna har en jämnare arbetsbelastning och handlägger massvis av lån hela dagarna. Inte bara ett par veckor två gånger om året. Den relativa anstormningen blir mindre.

Dessutom drivs de till skillnad från CSN av ett vinstintresse som gör att de måste skärpa sig för att få kunder i konkurrensen mot andra banker.

Finland kör med detta system och det funkar finfint.

Update: DN skriver om detta, liksom DI och svenskan.

Etiketter:

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

I Finland funkar det INTE finfint

10:21 fm  
Blogger Tony Eriksson said...

Hur vore det att följa upp en sådan kommentar med lite fakta eller åtminstone synpunkter om VARFÖR det inte funkar finfint i Finland?

I annat fall an ju jag bara svara dig på samma sätt.

"JO det gör det."

10:48 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Det funkar bättre än med CSN i Sverige i alla fall.

11:01 fm  
Anonymous Anonym said...

hmm.. jag är tveksam till det bloggaren påstår att det "funkar fint i Finnland", vart kommer denna fakta ifrån? Att centern säger det? Vad är det för fakta? Hur vore det om bloggaren tog sig lite tid att kolla upp sådana påståenden, ok, jag vet att tidningarna han i sin tur läst inte heller hade tid eller lust att kolla upp det, det enda som ska backa upp påståendet är.. ett citat från en.. vänta här.. en centerpartist! Löjligt oseröst och naivt.

11:06 fm  
Anonymous Anonym said...

Du har rätt att under några veckor så är det jobbigt för CSN...men det är inte så konstigt. CSN har väl lite mer än 2 miljoner kunder som vill prata med en handläggare under dessa veckor.

Skulle vilja se en bank klara den anstormningen...

11:15 fm  
Blogger Vigg said...

En bank... det finns väl tack och lov fler än en bank... men bara ett trögt CSN!

Höres
Vigg

12:00 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Allvarligt talat: Tycker ni att CSN fungerar bra?

Bankerna har hundratals kontor ute i hela landet och en färdig infrastruktur för att hantera såna här saker på ett effektivt sätt.

Av någon anledning är företag bättre än myndigheter på att hantera saker effektivt.

(och ja, jag är centerpartist och som alla som läser den här bloggen vet tvekar jag inte att anfalla mitt eget parti på alla flanker när jag tycker att det görs fel - det här förslaget är dock något som verkligen är rätt och förtjänar all beröm)

12:55 em  
Blogger Pelle said...

De enda som har problem med CSN är svagpresterande studenter. Själv har jag aldrig haft några problem, men jag kan mycket väl förstå att massa centerpartister haft problem. De är ju inte riktigt kända för att vara tänkare.

3:36 em  
Anonymous Anonym said...

CSN ska ju också ta ett myndighetsbeslut och bestämma om studenten i fråga har rätt till studiemedel. Detta kommer man ju inte runt även om bankerna sköter själva utlåningen.

4:49 em  
Blogger Unknown said...

Pelle: Ja du måste ha varit en riktig mösterstudent på "Konsten att förolämpa 5p" och "Förnedra med retorik grundkurs".

7:28 em  
Anonymous Anonym said...

Förslaget att lägga ner CSN och låta bankerna administrera studielånet är bra, förutsatt att alla som antagits till en utbildning får låna på samma villkor. CSN klarar inte av hanteringen av indrivning. Jag har fått en betalningsanmärkning som kommer att stå i tre år p g a ett felaktigt krav från CSN. Beloppet hade aldrig aviserats, jag hade inte fått inbetalningskort, senare visade det sig att kravet var felaktigt och uppgår numera till noll (0) kronor. Detta hindrar emellertid inte kronofogden och Skatteverket att anse jag skall betala 500 kronor i indrivningsavgift för ett felaktigt krav. Hovrätten har hållit med Skatteverket om att felaktiga avgifter inte behöver rättas i en dom över min överklagan, men målet har gått vidare till högsta domstolen.

När man går in och granskar CSN:s ekonomiska redovisning avslöjas det att man klarar inte av att registrera förfallodagar eller vilken dag betalning har gjorts. Betalningar registreras upp till en vecka efter betalningsdagen. Frågan är hur många som har påförts felaktiga förseningsavgifter, och vid en granskning skulle ha laglig rätt att få tillbaka felaktigt betalda förseningsavgifter från CSN ? MYCKET ALLVARLIGT, och man vill inte rätta till felen !

Anders Kjellgen, Spånga

7:33 em  
Blogger karlnorling said...

Kanske klara bankerna av den belastning som CSN har, vem vet. Men vill du verkligen lägga ansvaret på en bank vem som får studielån och inte, bankerna har ju en annan metod när det gäller att ta reda på vem som kan få ett lån och inte. Om de vill ha samma system som i Finland och USA, så har jag en del erfarenhet att dela med mig av, lånen blir dyrare, om du missköter och betalar tillbaka så blir det svårare senare i ditt liv att få några som helst lån. Det har också skett incidenter här när skolor har fått "sponsring" från olika stora banker, så att skolans studenter endast kan och ska välja den bankens lån. Lånen är oftast en 18% upp till 29% dessutom om du blir sen med en betalning så är straff avgifterna mycket högre än de som CSN använder sig av.

8:35 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Tjena Karl och tack för kommentaren!

Jo, jag förstår dina bryderier, men naturligtvis förutsätter ett skifte att man lyckas konstruera ett bra system med ett regelverk för vad som gäller för studielånen i bankerna.

Bankerna kan säkerligen erbjuda ganska bra villkor om man har en studiestödsmyndighet som går in och borgar för lånen.

Förekomsten av studielån är bra och nödvändigt. Om det råder inget tvivel. Men det är min ärliga och fasta övertygelse att bankerna i konkurrens med varandra kommer att göra ett bättre jobb än CSN att ta hand om studenternas behov av finanstjänster, som ju ett studielån är.

Bankerna har dessutom incitament att över tiden ta fram nya och bättre produkter som passar studenterna bättre, för att locka över och behålla dem som kunder.

Sedan är det ju klart att de som vistas långt ute på vänsterkanten inte gillar banker av rent ideologiska skäl.

Samma människor vurmar ju också för mer extrema system som medborgarlön och sådant, men sånt tror jag för de allra flesta faller på sin egen orimlighet.

9:33 em  
Blogger Mathias Knutsson said...

Till Pelle som påstår att det bara är "svagpresterande studenter" som har problem med CSN. Måhända tillhör jag per definition kategorin svagpresterande studenter eftersom jag är centerpartist men jag vill likväl redogöra för mina problem med CSN. Jag tog 75 studiepoäng under mitt andra år vid Handelshögskolan och Stockholms Universitet vilket rimligtvis borde uppfylla CSN:s krav men CSN lyckades att strula till det rejält i alla fall och mina studiemedel kom först i månadsskiftet november/december. Läs gärna mer på min blogg.

Mathias Knutsson

10:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home