torsdag, februari 22, 2007

Inträdet liten del av museernas intäkter

Visserligen är försiktighet med skattemedel alltid huvudregel i min bok, men när det gäller fri entré till museerna kan det kanske vara värt det. Läser i DN att besökarantalet rasar efter det att entréavgifterna nu återinförts.

Det är en ganska liten del av intäkterna som kommer från inträdesavgifterna. Det mesta är direkt från statsbudgeten i alla fall och med ökad personalkostnad och annat, för att se till att folk betalar för sig, blir skillnaden rent budgetmässigt inte så in i helvete stor.

Särskilt inte eftersom man nu ändå låter folk under 18 komma in gratis.

Läser på Henrik Sjöholms blogg dessutom om de rent kommunikativa strategiska effekterna av regeringens agerande i den här frågan.

Man silar mygg och sväljer kameler när man nu gör sig till ovän med hela museivärlden för att spara en skitsumma, samtidigt som att man låter facket spöa skiten ur småföretagare utan annan förklaring än att den svenska (socialdemokratiska) modellen gäller.

Klantigt att bjussa oppositionen på sånt fint snus.

Det kan vara en god affär för skattebetalarna att erbjuda möjligheter till inspiration för dem som behöver det.

Museer är utmärkta ställen att skaffa inspiration på och när man behöver inspirationen som mest, är pluskan ofta som minst.

Jag är inte helt och hållet för fri entré, men under rådande omständigheter vore det ändå bättre än alternativet.

Etiketter: ,

4 Comments:

Blogger Johan, PL&C said...

Museerna är en del av utbildningsväsendet, som jag ser det.

Och en del av utbildningen tycker jag att det finns fog för att bedriva offentligt. (fan vad sossig jag kände mig plötsligt...)

Fast skatten måste också ner till nästan vilket pris som helst.

Den nivå som råder nu är inte bara oförsvarbar med hänvisning till rent ekonomiska aspekter, utan även moraliska.

12:54 em  
Blogger Hanna Wagenius said...

Å andra sidan, man kan se på det så att medborgarna kanske helt enkelt inte är så förtjusta i att finansiera museum, de har bara inte märkt att de gjort det förut.

1:00 em  
Anonymous Anonym said...

kapitalist jävel, din människosyn är vidrig

2:34 em  
Anonymous Anonym said...

hmmm... konstigt att någon kallar dig kapitalist.
Jag står liksom du på den sidan av regeringen att jag tycker skattebalans är jättebra, och helst ska skatten ner, men vissa saker kan skattebetalarna faktiskt finansiera, så länge man håller koll på kvalitén. Tyvärr är det det senare som tidigare regeringar inte gjort (jag tror bestämt att sjukvården skulle kunna ha högre kvalité och framförallt snabbhet till lägre kostnad). Men nu blir man besviken på nya regeringen också som tar bort det ena efter det andra som man känner faktiskt behövdes och fungerar bra (tänker särskilt på livsmedelskontroll och de glada gubbarna som var tänkta att sitta på dörren till restauranger som sköter sig, samt på arbetsmiljökontrollen). Jag hoppas regeringen kan hålla sig till väl motiverade beslut framöver, annars kommer sossarna tyvärr tillbaks med en viss person i spetsen - undrar om jag ska fly landet då...

6:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home